0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

نقش فیبر نوری در سیستمهای نظارت تصویری

مدت‌هاست تکنولوژی انتقال تصویر آنالوگ در سیستمهای نظارت تصویری و امنیتی کاملاً تخصصی به‌صورت آزمایش‌شده و صحیح به‌دست‌آمده است و کمتر نقطه ابهامی در این مورد وجود دارد. اما با ورود اترنت به این سیستمها و افزایش روزافزون دوربین‌های تحت شبکه، نحوه انتقال این تصاویر و همچنین انتقال تلفیقی سیگنال‌های تصویر آنالوگ و دیجیتال از محل نصب دوربین‌ها تا اتاق کنترل، نقش مهمی را در این حرفه بازی می‌کند.

برای سال‌ها شرکت‌های معتبر درباره مزیت‌های فیبر نوری و اینکه چگونه مبدل‌های فیبر نوری و مدیا کانورترها می‌توانند باقیمت‌های مناسب و قابلیت‌های فراوانی که دارند، محدودیت‌های کابل مسی را برطرف کنند، صحبت کرده و مقاله ارائه داده‌اند. همین مزیت‌ها نیز می‌تواند در انتقال تصویر دوربین‌های تحت شبکه روی کابل فیبر نوری بیان شوند:

کابل‌های مسی برای سیستمهای CCTV و دوربین‌های آنالوگ دارای مشکل و محدودیت در مسافت‌های طولانی می‌باشند. مسافت قابل‌قبول با کابل مسی تا مدت‌ها حدود 185 متر بود که درگذشته موردقبول بود اما به‌تدریج تقاضا برای افزایش پوشش مکان های تحت نظارت دوربین فراتر از استاندارد تعریف‌شده افزایش پیدا کرد. این مشکل در دوربین‌های تحت شبکه بیشتر است چون مسافت استاندارد برای این دوربین‌ها 100 متر می‌باشد.

انتقال روی مسافت‌های بالاتر از طریق فیبر نوری توانست نقش مهمی را در این زمینه بازی کند. فیبر نوری سینگل مود می‌تواند انتقال تصویر چه آنالوگ و چه IP را تا 20 کیلومتر حتی بدون استفاده از Repeater و یا Signal booster انجام دهد.

در کاربردهای Indoor و Outdoor به دلیل استفاده از لامپ‌های فلورسنت، موتورهای القایی و دیگر منابع الکترومغناطیسی (EMI) به همراه منابع فرکانس‌های رادیویی (RFI) می‌توانند باعث ایجاد نویز و خرابی سیگنال‌های تصویری روی کابل‌های مسی شده و کیفیت تصویر را روی این کابل‌ها کاهش می‌دهند. اما در کابل فیبر نوری به خاطر ماهیتی که فیبر دارد نویزها حذف‌شده و کیفیت تصویر همان‌گونه باقی می‌ماند.

لطفاً مقاله "روش های انتقال تصویر" را مطالعه بفرمایید.

برای کمک به استقرار فیبر نوری در سیستمهای نظارت تصویری، شرکت سپیتام مبدل فیبر نوری جهت تبدیل تصویر آنالوگ به فیبر نوری و مدیا کانورترهای جهت تبدیل تصویرهای تحت شبکه به فیبر نوری را معرفی می‌نماید. این محصولات برای انواع دوربین‌ها ازجمله دوربین‌های ثابت و همچنین دوربین‌های PTZ طراحی‌شده‌اند.

همان‌طور که در شکل مشاهده می‌فرمایید با این نوع محصولات به‌سادگی می‌توان مدیریت انتقال تصویر چه آنالوگ و چه IP را انجام داد.

سیگنال تصویر و دیتای دوربین آنالوگ در نقطه‌ای که دوربین نصب‌شده است از طریق فرستنده فیبر نوری ارسال‌شده و در اتاق کنترل ، گیرنده فیبر نوری همین سیگنال را با همان کیفیت اولیه دریافت می‌نماید. این سیگنال را مستقیم می‌توان به مونیتور و یا DVR وصل کرد. دیتای این نوع دوربین‌ها نیز می‌تواند RS485، یا Rs232 باشد که از طریق همین فرستنده و گیرنده انتقال داده‌شده و به کیبورد کنترلر وصل می‌گردد.

سیگنال تصویر در دوربین‌های تحت شبکه نیز به همین منوال است با این تفاوت که مدیا کانورتری که سیگنال شبکه را انتقال می‌دهد می‌تواند PoE نیز باشد. درواقع با یک POE Media Converter می‌توان هم دیتای شبکه را روی فیبر نوری انتقال داد و همچنین برق مصرفی دوربین را نیز روی همان کابل شبکه مهیا نمود.

نکته دیگری که در انتقال تصویر در دوربین‌های تحت شبکه وجود دارد این است که بر اساس زون بندی دوربین‌ها می‌توان هم از PoE Media Converter تک پورت و هم 4 پورت و 8 پورت و 16 و 24 پورت استفاده نمود که درواقع این محصولات با پورت بالاتر، سوییچ PoE هستند که دارای پورت انتقال فیبر نوری می‌باشند. استفاده از هر یک از این محصولات بسته به تعریف هر پروژه و طراحی آن می‌تواند تفاوت داشته باشد. (برای راهنمایی بیشتر با دفتر فروش سپیتام تماس بگیرید). مثلاً درجایی که دوربین‌ها نزدیک به هم هستند به‌جای استفاده از مدیا کانورتر تک پورت، می‌توان از سوییچ‌های با پورت بالاتر استفاده نمود که هزینه‌ها را بسیار کاهش داده و قابلیت سیستم را نیز بالاتر می‌برد و تعداد کر فیبر نوری کمتری را نیز مصرف می‌نماید.

نکته مهم دیگری که می‌تواند برای طراحان این نوع سیستمها قابل‌توجه باشد این است که نوع دیگری از این نوع PoE Media Converter ها وجود دارند که پورت فیبر نوری آن‌ها استاندارد بوده و اصطلاحاً جیبیک دار هستند. مدیا کانورترهای جیبیک دارسپیتامقابلیت اتصال به سوییچ‌های سیسکو را داشته و اگر در پروژه‌ای سوییچ سیسکو استفاده‌شده باشد می‌توان بدون دست زدن به ساختار اصلی، دوربین‌های تحت شبکه بیشتری را بدون نگرانی از نحوه انتقال روی فیبر نوری و اتصال به سیسکو ، به سیستم اضافه نمود.

PoE Switchs و PoE media Converters و Media converters و Fiber Optic Converters با برندسپیتامهمگی محصولات متنوع و بسیار باکیفیتی هستند که می‌توانند در سیستمهای نظارت تصویری چه آنالوگ و چه IP به کار گرفته بشوند و علاوه بر بالا بردن قابلیت عملکرد سیستم، هزینه‌های اضافی را نیز به‌شدت کاهش دهند.

نویسنده: گروه فروش شرکت سپیتام