0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

کالای ریفر چیست؟

کالای ریفر چیست؟ آیا در ایران تعریفی از آن وجود دارد؟

ریفر بودن به آن معناست که یک محصول یکبار فروش رفته و به دلیل خرابی به سازنده عودت داده شده و مجدد بازسازی شده است.

بازسازی یا می تواند توسط سازنده اصلی انجام شود و یا ممکن است توسط اشخاص ثالثی انجام شود.

قوانینی در ایالات متحده وجود دارد که مانع از آن می شود که شرکتها محصولات برگشتی خود را بعنوان محصول نو به فروش رسانند. و قطعات معیوب را تا در حد امکان تعویض کرده و پس از بسته بندی مجدد لیبل "تایید شده توسط کارخانه" روی محصول می زنند تا مشتری بداند که این محصول نو نیست و این محصول قبلا خریداری و باز شده است.

قوانین فروش محصولات "Refurbished"

هنگام خرید آنلاین کالاهای برقی، ممکن است تعدادی از اقلام با برچسب "بازسازی" را مشاهده کنید. این محصولات معمولاً دارای برچسب قیمت کمتری نسبت به کالاهای جدید هستند و حتی برخی از آنها با ضمانت 12 ماهه عرضه می شوند. فروش کالاهای بازسازی شده در ایالات متحده کاملاً قانونی است تا زمانی که فروشنده به طور دقیق ویژگی های محصول را به خریدار اعلام نماید.

لطفاً مقاله "تفاوت استاندارد های مختلف PoE؛ بهترین انتخاب کدام است؟" را مطالعه بفرمایید.

هیچ تعریف قانونی از Refurbished وجود ندارد

در حالی که عبارت "بازسازی شده" به این معنی است که یک فروشنده محصول را تعمیر کرده و آن را به شرایط با عملکرد مناسب بازگردانده است، در واقع هیچ تعریف قانونی برای کالاهای ریفر وجود ندارد. به این ترتیب، این عبارت می تواند معانی زیر را شامل شود:

1. کالا نو است و توسط مصرف کننده ای که هرگز از محصول استفاده نکرده است بازگردانده شده است.

2. کالا مورد استفاده شده و به دلیل خرابی عودت داده شده و توسط سازنده یا شخص ثالث تعمیر و بازسازی شده است.

3. کالا در شو روم و یا به عنوان دمو مورد استفاده قرار گرفته شده است.

4. کالای جدیدی است که بسته بندی آن آسیب دیده است.

قانون برای کالاهای بازسازی شده این است که: پس از بازگرداندن محصول، نمی توان آن را به عنوان محصول نو فروخت، حتی اگر محصول هرگز استفاده نشده باشد. بنابراین، هر یک از این اقلام ممکن است به طور قانونی به عنوان "ریفر" با قیمتی کمتر از یک محصول جدید فروخته شود.

فروش محصول Refurbished به عنوان نو یک نوع تقلب است!

قانون فدرال "بیان حقایق در تبلیغات"، که توسط کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده اداره می شود، ایجاب می کند که اقلام مرمت شده و بازسازی شده به درستی برچسب گذاری شوند. این بدان معناست که فروشنده نمی تواند کالای بازگردانده شده یا مرمت شده را به عنوان "جدید" توصیف کند. به عنوان مثال، در جایی که فروشنده گوشی هوشمندی را به عنوان نو تبلیغ می کند، و در واقع از آن استفاده شده و بازسازی شده است، اگر دادستان محلی شما این پرونده را دارای ارزش پیگیری تشخیص دهد، ممکن است فروشنده با اتهاماتی نظیر کلاه برداری جنایی، جریمه نقدی و زندان مواجه شود. صرف نظر از جنبه کیفری، شما به عنوان یک خریدار می توانید علیه تامین کننده به دلیل ارائه محصول نامنطبق شکایت کنید. در صورت موفقیت، می توانید تراکنش را لغو کنید و حداقل پول خود را پس بگیرید. همچنین ممکن است ایالت شما قوانینی داشته باشد که تعهدات پرداخت خسارت مالی بیشتری برای شما فراهم کند.

صرفه جویی مالی یا پول دور ریختن؟

اگر برچسب ریفر بودن روی دستگاهی باشد، قیمت آن بسیار پایین تر از دستگاه نو می شود و مشتری با توجه به ریسک خرید آن می تواند مبلغ قابل توجهی را صرفه جویی نماید.

گفته شده است با خرید محصولات بازسازی شده توسط افراد یا مجموعه های متفرقه می توانید به خوبی در هزینه صرفه جویی کنید. هر چند هیچ راه حل عملی برای تعیین کیفیت محصول وجود ندارد و تا زمانی که پول خود را خرج خریدن آن نکنید، کیفیت محصول محرز خواهد شد.

پس هنگام خرید مواظب باشید تا کلاه سرتان نرود.

سوال این جاست آیا این قوانین را به این شفافیت در کشور خودمان داریم؟

باید بگویم خیر. حداقل در صنف تجهیزات شبکه اینچنین قوانینی به این صراحت وجود ندارد. لذا تولید کننده به راحتی می تواند تجهیزات برگشتی و معیوب خود را تعمیر کرده و بسته بندی مجدد کند و به عنوان کالای نو به به فروش برساند. در واقع تولید کننده محصولی را با برچسب Refurbished عرضه نمی کند.

البته اگر مشتری عدم انطباقی را با آنچه تولید کننده ادعا کرده مشاهده کند، می تواند به مراجع قانونی مراجعه کرده و به عنوان* غش در معامله* از آن تولید کننده شکایت کند که شما بهتر از من می دانید که این پروسه آنقدر انرژی بر و کلافه کننده است که کمتر کسی حاضر است این کار را انجام دهد. البته این به شرط آن است که مشتری بتواند کالای خود را باز کند و آنقدر مهارت داشته باشد که بتواند تشخیص دهد که برد استفاده شده در کالا دست دوم و یا تعمیری است.

با توجه به نقص قوانین در کشورمان و عدم کنترلی که بر فرایندهای کاری تولید کنندگان وجود دارد باعث می شود که بی اخلاقی به شکلی ناپسندیده در این عرصه جولان دهد. تا جایی پیش می رود که تولید کننده با افتخار در تبلیغ های خود گارانتی بی قید و شرط را پررنگ می کند. یعنی اگر هر اتفاقی برای کالای شما بیفتد ما بی قید و شرط برایتان تعویض می کنیم. این چگونه امکان پذیر است؟ یک تولید کننده چگونه می تواند همچین ادعایی را مطرح کند و همچنان سود خود را محفوظ داشته باشد و ادامه بقا دهد:

در دو حالت:

1. یا تولید کننده از محصول خود مطمئن است که خراب نمی شود. پس میزان برگشتی آنقدر کم است که به سود تولید کننده ضربه ای نمی زند.

2. یا سود تولید کننده آنقدر بالاست که اگر برگشتیهایش را هم تعویض کند، هم آب از آب تکان نمی خورد و می تواند ادامه حیات دهد.

اما اگر دو حالت بالا وجود نداشته باشد یعنی برگشتی های تولید کننده بالا باشد و قیمت آن هم پایین باشد پس

با کمی تامل می توان دریافت که این زمانی اتفاق می افتد که برد تعمیر شده مشتری اول به عنوان محصولی نو برای مشتری دوم استفاده می شود!

اینک با توجه به آگاهی به قوانین مربوط به Refurbishedدر کشور های دیگر می دانیم که تعمیر کردن بردهای برگشتی و استفاده مجدد از آن در تولید کالای نو صد در صد خلاف است و باعث می شود که حقوق مصرف کننده پایمال شود.

اما متاسفانه در ایران مشتری خبر ندارد وقتی کالایی به نسبت ارزان قیمت که برگشتی آن هم کم نیست را با تبلیغات پر سر و صدا تحت عنوان *** گارانتی بی قید و شرط*** خرید می کند حتما باید کاسه ای زیر نیم کاسه باشد.

مشتریان از همه جا بی خبر، از داستان پشت پرده خبر ندارند گول تبلیغات را می خورند و محصولات را خریداری می کنند که احتمالا دستگاه تعمیر شده یک مشتری دیگر است. این حجم بالای بی اخلاقی فقط می تواند در کشورهایی اتفاق بیفتد که مشتری از حقوق خود آگاه نیست و نمی داند که باید در مقابل اینچنین اجحافی که در حقش می شود از حقوقش دفاع کند.

این اجحاف نه تنها به ضرر مشتریان و مصرف کنندگان است بلکه آسیب جدی به دیگر رقبا در آن صنعت هم می زند. تولید کننده ی دیگری که می خواهد اخلاقی کار کند در مقابل این حجم عظیم تبلیغات رقیب نمی تواند مقاومت کند. پس یا باید روشنگری کند که به راحتی امکان پذیر نیست یا باید او هم همان مسیر رقیب خود را برود. چه تلخ که نتیجه همانی می شود که همه ما ایرانی ها می دانیم.

توصیه من به تولید کنندگان ایرانی این است که در بلند مدت، بهترین راه برای ماندگاری یک کسب و کار، وفادار ماندن به بالاترین معیارهای اخلاقی است. در صورت ناکامی در این امر، دیر یا زود هزینه اش را پرداخت خواهیم کرد. سودی که اخلاق و شفافیت برای هر کسب و کاری به همراه دارد خوشنامی و اعتبار است که قیمت ندارد. برند سازی فقط معروف شدن و در ذهن ماندن نام به هر قیمتی نیست. مهم جایگاهی است که با یادآوری نام آن برند در ذهن مشتری تداعی می شود. برند سازی سخت ترین کاری است که صاحبان کسب و کار باید آن را سرلوحه کار خود قرار دهند که زیر بنای آن همان اخلاق است.

نویسنده: اکرم رمضانی نژاد

اقتباس از : https://www.pcmag.com/how-to/10-things-to-know-before-you-buy-refurbished-electronics