0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

طراحی یک پروژه نظارت تصویری و صوتی فیبر نوری شماره 8

نیاز کارفرما:

این پروژه مربوط به یک مکان صنعتی است که یک سیستم جامع حفاظتی و امنیتی پیرامونی انتقال تصویر و دیتا و صوت روی بستر فیبر نوری موردنیاز است.

همچنین به دلیل آنکه نسبت به حفظ تصاویر ضبط ‌شده حساسیت بالایی وجود دارد، لذا کارفرما می‌خواهد علاوه بر اتاق مدیریت، اتاق نگهبانی نیز بتواند تصاویر را علاوه بر مانیتورینگ، به‌عنوان بک آپ ضبط نماید. لذا طبق نیاز، تصمیم بر آن شد در این دونقطه اصلی به‌صورت مجزا مانیتورینگ و ضبط تصاویر انجام شود.

همچنین کارفرما می‌خواهد صوت و شبکه داخلی را نیز بین این دونقطه انتقال دهد.

زون بندی:

با توجه به فواصل بین دوربین‌ها و در نظر گرفتن دو منطقه اصلی برای مانیتورینگ، سرجمع 7 منطقه را در زون بندی خود در نظر گرفته‌ایم. زون 4 به‌عنوان اتاق کنترل اصلی و زون 7 به‌عنوان اتاق کنترل دوم می‌باشد.

کابل‌کشی:

قبل از طراحی کابل‌کشی لازم است قید شود کارفرما قبلاً کابل ۲۴کر خود را خریداری کرده است. روش‌های مختلفی برای طراحی کابل‌کشی وجود دارد اما با توجه به نیاز کارفرما و فضاهایی که به‌عنوان اتاق کنترل وجود دارد و با توجه به کابل موجود و همچنین برای کاهش هزینه‌ها و آینده‌نگری بهتر است که زون 4 (اتاق کنترل اصلی) به‌عنوان مرکز کابل‌کشی انتخاب شود و یک کابل 24 کر از سمت راست (برای زون‌های ۵و ۶و۷) و یک کابل 24 کر از سمت چپ آن (برای زون‌های ۱و ۲و ۳) استفاده شود.

برای همین منظور دو عدد پچ پنل در اتاق کنترل اصلی لحاظ می‌کنیم یکی برای مسیر سمت چپ و دیگری برای سمت راست. روش کابل‌کشی به‌صورت کات و ترانزیت و مدل ستاره‌ای می‌باشد. در سمت چپ کابل 24 کر وارد زون 3 شده و 8 کر پیاده‌سازی می‌شود و مابقی کرها برای زون 2 ادامه مسیر می‌دهد و به همین ترتیب برای زون 2 و زون 1 هرکدام 8 کر پیاده‌سازی می‌گردد.

سمت راست به همین ترتیب برای زون 5 و 6 به تعداد 4 کر و زون 7، به تعداد 16 کر پیاده‌سازی می‌شود.

می‌توانیم برای زون‌های سمت راست نیز همانند سمت چپ ، برای هر زون 8 کر در نظر بگیریم اما چون ارتباطات فیبر نوری بین دو اتاق کنترل یعنی زون‌های 4 و 7 زیاد است ترجیح دادیم 16 کر ارتباطی وجود داشته باشد. بین این دونقطه علاوه بر دیتای دوربین‌ها، صوت و دیتای شبکه داخلی هم‌روی فیبر انتقال می‌یابد و آینده ممکن است ارتباطات دیگری مانند تلفن هم اضافه گردد.

از هر زون به دلیل اینکه حداقل دو دوربین وجود دارد از سوئیچ صنعتی چهار پورت که دارای چهار پورت گیگ POE و دو پورت SFP می‌باشد استفاده کرده‌ایم. این سوئیچ‌ها در تمامی زون‌ها از طریق پورتSFP ، دیتای خود را به سوئیچ کر ۸پورت در اتاق کنترل اصلی (زون 4) ارسال می‌کنند. از پورت آپلینگ RJ45 سوئیچ کر 8 پورت به NVR وصل می‌کنیم تا تصاویر ضبط شوند.

همان‌طور که در بالا گفتیم نیاز کارفرما این بود که همه تصاویر علاوه بر اینکه در اتاق کنترل اصلی ضبط می‌شود در اتاق کنترل دوم هم ضبط و مانیتور گردد. لذا از آپلینک دیگر سوئیچ کر خود، دیتای تصاویر را به یک مدیا کانورتر 4 پورت می‌دهیم تا از طریق این مدیا کانورتر دیتای دوربین‌ها روی بستر فیبر به اتاق کنترل دوم ارسال شود. دلیل استفاده از این مدیا کانورتر 4 پورت این است که دیتای شبکه داخلی هم از طریق همین مدیا روی همان کر ارسال شود و نیازی به استفاده از یک مدیای دیگر نباشد.

طبق نیاز کارفرما برای برقراری ارتباطی صوتی بین دو اتاق کنترل از مبدل فیبر نوری صوت برای انتقال صوت استفاده کرده‌ایم.

مزایای این نوع طراحی:

آینده‌نگری به دلیل وجود تارهای خالی، عدم پیچیدگی بیش‌ازحد، عیب‌یابی آسان، استفاده بهینه از تجهیزات و کابل، کم‌هزینه بودن طراحی.